Sidor

söndag 11 december 2011

Go´ juuul!


Nu börjar julstämningen krypa inpå. På onsdag drar vi hem till Sverige och Göteborg för julfirande i veckorna tre! Det är fantastiskt hur sjukt julpeppad man blir varje år för att sedan ganska snart efter högtidens viktigaste dar inte vilja ha något med den att göra över huvud taget. Men nu fokuserar vi alltså på julpeppen. Det blir familjehäng, vänner, soffdekadens, juleskum, midnattsmässa, paketöppning, dadel-tuggning, rövarhistorie-hävning, glöggsmuttning och mycket mer.

Paketstress har vi eliminerat genom julklappslotteri. Man köper bara paket till en familjemedlem. Skönt och ekonomiskt. På tal om paket så minns jag en jul när jag var liten då jag frågade min mosters man Roland vad jag skulle få av dem i julklapp. Så som barn nyfiket gör för att testa gränserna. Han svarade: du ska få en Bamse-målarbok och kritor. Näää -du skojjar. -Jo, det är exakt vad du ska få, vidhöll han. Och din bror ska få ett örngott med Katten Gustaf på. Nääää Roland...
Aldrig i mitt liv har jag blivit så överraskad av en julklapp som det året. Jag öppnade paketet från Mostern och Roland och mycket riktigt: där låg en Bamse-målarbok och färgkritor. Brevid satt min bror som just öppnat ett paket med ett örngott med Katten Gustaf på. Det är en berättelse om min mosters makes lurighet och om alla de rävar som bor bakom hans öra.

2 kommentarer:

  1. Mosterns man kommenterar:Roligt att Du kommer ihåg denna händelse så väl! Att vara ärlig inför ett barn är lika viktigt som en blinkande fyr på ett stormigt hav.
    Välkomna hem till ett mörkt Göteborg som Du och Simon får lysa upp!

    SvaraRadera
  2. Ja, jag minns det så väl! Tack tack!

    SvaraRadera