Sidor

söndag 6 februari 2011

Varje människa en konstnär


I bildlärarutbildningen gjorde jag en del praktik på olika skolor. Något man ofta får höra av elever i bildämnet är: Jag kan inte rita. Det är synd att fyraåringens mentalitet: "kan själv" försvinner. Tänk vad mycket vi hade kunnat lära oss om vi fortfarande tänkte så.

En av de konstnärer som jag fascinerats mest av, Joseph Beuys, hade som mantra att varje människa är en konstnär. Han menade att vi alla är skapande varelser, men att samhället med sina konventioner bryter ner vår skapande förmåga. Beuys hade en bred syn på vad konst är. Han såg hela samhället som en slags social skulptur. Varje dag är vi alla med och knådar och formar den skulpturen. Varje människa är en konstnär. Jag tycker att det är ett väldigt generöst och härligt synsätt och samtidigt mycket utmanande för mig som blivande bildlärare. Den kreativa och skapande förmågan sträcker sig så mycket längre än att kunna teckna realistiskt (som ibland är vissa människors syn på vad som är konst.) Beuys menade att "ju större människors uppblommande kreativitet är, desto större är den nationella förmögenheten."

Så, vänner, skapa! Vad ni än skapar, så fortsätt skapa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar